I løbet af din tid på stx vil du blive forberedt på de arbejdsformer, du kommer til at møde på de videregående uddannelser. En af disse arbejdsformer vil være at kunne skrive et større skriftligt projekt, i daglig tale kaldet SRP.

SRP er en anden opgavetype, end du er vant til fra folkeskolen, men igennem din tid på gymnasiet lærer du en masse om at skrive denne type større opgaver. I 1.g kommer du til at arbejde med en dansk-historie-opgave (DHO), og i 2.g kommer du til at arbejde med en Studieretningsopgave (SRO), som begge forbereder dig til studieretningsprojektet (SRP) i 3.g. I den daglige undervisning lærer du også en masse studie- og formidlingskompetencer, du kan bruge i projektskrivningen.

Studieretningsprojektet er en eksamensopgave i 3.g. Her får du to uger helt uden undervisning til at skrive en opgave, som kommer til at optræde på dit eksamenbevis med en vægt på 2.

I dit SRP skal du skrive om et emne, der har forbindelse til din studieretning, som du synes er spændende, men som du ikke specifikt har modtaget undervisning i. Fokus er bl.a. at du selv skal tilegne dig ny viden, og herefter vise, at du er i stand til på selvstændig vis at “overskue, bearbejde, disponere og formidle en faglig og kompleks problemstilling“.

Du må altså helt selv vælge opgaveemnet, men du skal kunne bruge teorier og metoder fra to forskellige fag til at belyse det. Det ene fag skal være et af dine studieretningsfag, som du har på A-niveau. Det andet fag vælger du selv, men det skal være et fag, du har på minimum B-niveau.

Du kan jo allerede nu begynde at overveje, hvad du synes, det kunne være spændende at fordybe dig i og skrive om. Se også under nyttige links for yderligere inspiration til emner.

Eksempler på tidligere opgaver:

1. Musik A/Samf B:
Fankulturen i det senmoderne samfund
Gør rede for identitetsdannelse i det senmoderne samfund med særligt fokus på fankultur. Der ønskes desuden en komparativ musikalsk analyse af Nirvanas ”Come as you are” og Take Thats ”It only takes a minute” med henblik på en karakteristik af stiltypiske træk bl.a. indenfor harmonik og sound. Diskuter med udgangspunkt i analysen hvordan fankulturen omkring disse to bands hænger sammen med de stiltypiske træk i en senmoderne kontekst.

2. Musik A/Mediefag B:
Tim Burton og Danny Elfman
Der ønskes en kort karakteristik af Tim Burton som filminstruktør samt for karakteristiske træk i Danny Elfmans filmmusik. - Desuden ønskes en analyse og fortolkning af Tim Burtons Corpse Bride. I besvarelsen skal der lægges særlig vægt på samspillet mellem Danny Elfmans underlægningsmusik og fremstillingen af væsentlige karakterer samt filmens temaer. Analysen skal eksemplificeres med næranalyse af filmiske og filmmusikalske virkemidler af mindst to selvvalgte citater fra filmen.

3. Musik A/Historie A:
Fankulturen i det senmoderne samfund
Med udgangspunkt i vedlagte tale af Allan J. Ellender i Senatet, 1938, skal du gøre rede for de sorte amerikaneres sociale, økonomiske og retslige forhold i USA i 1930´erne og 1940´erne. Lav i forlængelse heraf en musikalsk analyse af Duke Ellingtons

I løbet af din tid på stx vil du blive forberedt på de arbejdsformer, du kommer til at møde på de videregående uddannelser. En af disse arbejdsformer vil være at kunne skrive et større skriftligt projekt, i daglig tale kaldet SRP.

SRP er en anden opgavetype, end du er vant til fra folkeskolen, men igennem din tid på gymnasiet lærer du en masse om at skrive denne type større opgaver. I 1.g kommer du til at arbejde med en dansk-historie-opgave (DHO), og i 2.g kommer du til at arbejde med en Studieretningsopgave (SRO), som begge forbereder dig til studieretningsprojektet (SRP) i 3.g. I den daglige undervisning lærer du også en masse studie- og formidlingskompetencer, du kan bruge i projektskrivningen.

Studieretningsprojektet er en eksamensopgave i 3.g. Her får du to uger helt uden undervisning til at skrive en opgave, som kommer til at optræde på dit eksamenbevis med en vægt på 2.

I dit SRP skal du skrive om et emne, der har forbindelse til din studieretning, som du synes er spændende, men som du ikke specifikt har modtaget undervisning i. Fokus er bl.a. at du selv skal tilegne dig ny viden, og herefter vise, at du er i stand til på selvstændig vis at “overskue, bearbejde, disponere og formidle en faglig og kompleks problemstilling“.

Du må altså helt selv vælge opgaveemnet, men du skal kunne bruge teorier og metoder fra to forskellige fag til at belyse det. Det ene fag skal være et af dine studieretningsfag, som du har på A-niveau. Det andet fag vælger du selv, men det skal være et fag, du har på minimum B-niveau.

Du kan jo allerede nu begynde at overveje, hvad du synes, det kunne være spændende at fordybe dig i og skrive om. Se også under nyttige links for yderligere inspiration til emner.

Eksempler på tidligere opgaver:

1. Musik A/Samf B:
Fankulturen i det senmoderne samfund
Gør rede for identitetsdannelse i det senmoderne samfund med særligt fokus på fankultur. Der ønskes desuden en komparativ musikalsk analyse af Nirvanas ”Come as you are” og Take Thats ”It only takes a minute” med henblik på en karakteristik af stiltypiske træk bl.a. indenfor harmonik og sound. Diskuter med udgangspunkt i analysen hvordan fankulturen omkring disse to bands hænger sammen med de stiltypiske træk i en senmoderne kontekst.

2. Musik A/Mediefag B:
Tim Burton og Danny Elfman
Der ønskes en kort karakteristik af Tim Burton som filminstruktør samt for karakteristiske træk i Danny Elfmans filmmusik. - Desuden ønskes en analyse og fortolkning af Tim Burtons Corpse Bride. I besvarelsen skal der lægges særlig vægt på samspillet mellem Danny Elfmans underlægningsmusik og fremstillingen af væsentlige karakterer samt filmens temaer. Analysen skal eksemplificeres med næranalyse af filmiske og filmmusikalske virkemidler af mindst to selvvalgte citater fra filmen.

3. Musik A/Historie A:
Fankulturen i det senmoderne samfund
Med udgangspunkt i vedlagte tale af Allan J. Ellender i Senatet, 1938, skal du gøre rede for de sorte amerikaneres sociale, økonomiske og retslige forhold i USA i 1930´erne og 1940´erne. Lav i forlængelse heraf en musikalsk analyse af Duke Ellingtons "Take the A-Train" (1941) og Charlie Parkers "Ornithology" (1946).
Diskutér til sidst sammenhængen mellem udviklingen i de sorte amerikaneres stilling i samfundet og udviklingen i de sortes musik.

4. Musik A/ Historie A:
Hippiebevægelsen og musicalen Hair
Redegør for hippietiden og med særlig fokus på antivietnambevægelsen i perioden ca. 1968-1975.
Foretag en musikalsk analyse af numrene ”Aquarius”, ”Hair” og ”Good Morning Starshine” (1979) fra den filmatiserede musical Hair (1979) af Milos Forman med henblik på, hvordan hippiebevægelsen og holdningerne i det borgerlige samfund og Vietnamkrigen fremstilles.
Med udgangspunkt i analysen ønskes en vurdering af filmen som historisk kilde samt hvorledes den kunstneriske udtryksform kan anvendes som et udtryk for protest.

5. Musik A/ Historie A:
Jazzens udvikling i Mellemkrigstidens USA
Der ønskes en redegørelse for og analyse af den økonomiske og politiske udvikling i 1920’erne og 1930’ernes USA med udgangspunkt i præsident Franklin D. Rossevelts politik.
Med udgangspunkt i en analyse af Struttin’ With Some BBQ (1927) af Louis Armstrong og Sent for You Yesterday (1938) af Count Basie ønskes en redegørelse og analyse af jazzens udvikling i Mellemkrigstidens USA.
Endelig ønskes der en diskussion af hvilken indflydelse den amerikanske mellemkrigstid politik fik for jazzens udvikling.

I løbet af din tid på hf vil du blive forberedt på de arbejdsformer, du kommer til at møde på de videregående uddannelser. En af disse arbejdsformer vil være at kunne skrive en Større Skriftlig Opgave - en vi i daglig tale kalder SSO - som skrives i 2.hf. Det er en individuel eksamensopgave, der kommer til at optræde på dit eksamensbevis med en vægt på 1,5.

I din SSO skal du vise, at du kan fordybe dig fagligt og efterfølgende formidle din faglighed skriftligt. Du skal heri vise, at du kan “overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling“.

Du skal arbejde individuelt og selvstændigt med opgaven, og du må helt selv vælge det faglige område, du ønsker at skrive om. Du kan vælge at skrive opgaven i ét fag, som du har på minimum B-niveau eller vælge at kombinere op til tre fag i opgaven. (Selvom, du vælger at kombinere flere fag, skal ét af fagene stadig være afsluttet på minimum B-niveau). Du får en uge helt uden undervisning til at skrive din SSO.

Du kan jo allerede nu begynde at overveje, hvad du synes kunne være spændende at fordybe dig i og skrive om.

Eksempler på tidligere opgaver:

1.
Protestsange i 60'erne
Bob Dylans musikalske udvikling og hans forhold til protestsangerbevægelsen.
Lav en redegørelse for de samfundsmæssige faktorer, der inspirerede protestsangerbevægelsen i USA i 1960’erne.
Foretag en musikalsk og tekstlig analyse af sangene ”A Hard Rain’s A-Gonna Fall” (1963) og ”Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again” (1966). Analysen skal specielt undersøge, om sangene kan betragtes som protestsange, såvel tekstligt som musikalsk.
Endvidere ønskes en diskussion og vurdering af Bob Dylans musikalske udvikling og hans betydning for samtiden.

2. 
Jazz
Der ønskes en redegørelse for udviklingen på den amerikanske musikscene med fokus lagt på de 2 genrer

I løbet af din tid på hf vil du blive forberedt på de arbejdsformer, du kommer til at møde på de videregående uddannelser. En af disse arbejdsformer vil være at kunne skrive en Større Skriftlig Opgave - en vi i daglig tale kalder SSO - som skrives i 2.hf. Det er en individuel eksamensopgave, der kommer til at optræde på dit eksamensbevis med en vægt på 1,5.

I din SSO skal du vise, at du kan fordybe dig fagligt og efterfølgende formidle din faglighed skriftligt. Du skal heri vise, at du kan “overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling“.

Du skal arbejde individuelt og selvstændigt med opgaven, og du må helt selv vælge det faglige område, du ønsker at skrive om. Du kan vælge at skrive opgaven i ét fag, som du har på minimum B-niveau eller vælge at kombinere op til tre fag i opgaven. (Selvom, du vælger at kombinere flere fag, skal ét af fagene stadig være afsluttet på minimum B-niveau). Du får en uge helt uden undervisning til at skrive din SSO.

Du kan jo allerede nu begynde at overveje, hvad du synes kunne være spændende at fordybe dig i og skrive om.

Eksempler på tidligere opgaver:

1.
Protestsange i 60'erne
Bob Dylans musikalske udvikling og hans forhold til protestsangerbevægelsen.
Lav en redegørelse for de samfundsmæssige faktorer, der inspirerede protestsangerbevægelsen i USA i 1960’erne.
Foretag en musikalsk og tekstlig analyse af sangene ”A Hard Rain’s A-Gonna Fall” (1963) og ”Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again” (1966). Analysen skal specielt undersøge, om sangene kan betragtes som protestsange, såvel tekstligt som musikalsk.
Endvidere ønskes en diskussion og vurdering af Bob Dylans musikalske udvikling og hans betydning for samtiden.

2.
Jazz
Der ønskes en redegørelse for udviklingen på den amerikanske musikscene med fokus lagt på de 2 genrer "Bebop" og "Modaljazz".
Dernæst ønskes der en analyse af de 2 numre "Donna Lee" (1947) af Charlie Parker og "Blue in Green" (1959) af Miles Davis.
Til sidst en vurdering/diskussion af karakteristika fra de to genrer, samt overvejelser over numrenes tema og soli.

3.
Senrenæssance og barok
Der ønskes en kort præsentation af komponisten John Dowland og dennes virke ved Christian d. 4.s hof.
Endvidere ønskes en analyse af numrene "The most High and Mighty Christianus the fourth, King of Denmark, His Galliard" og "Flow my tears", hvori en tekstanalyse også skal indgå.
Endelig ønskes en vurdering/diskussion af John Dowlands musikalske virkemidler og teknikker, samt overvejelser vedrørende musikinstrumentet luts betydning for numrenes udformning.

Del siden