Strukturalistiske analysemetode

Gå til Metode

I den strukturalistiske analysemetode ses det musikalske værk som uafhængig af faktorer ’uden for’ det klingende. Metodisk fører det til krav om nærlæsning/lytning af noden/optagelsen, fordi det formodes, at noden/optagelsen indeholder samtlige oplysninger, der kræves for at tolke værket. Denne metode spørger til værkets helhed og til, hvad der binder værket sammen og dermed danner en forudsætning for dens enhed.

Metoden hviler på en omhyggelig, systematisk og nuanceret gennemgang af musikkens mindste parametre, og den vil ofte være delt op i harmonisk analyse, formanalyse, melodisk analyse og analyse af instrumentation herunder i rytmisk musik af groove. Når det er relevant kan vi supplere med tekstanalyse, analyse af forholdet mellem billede og musik og sound-analyse.

 

Ideen i den strukturalistiske metode er, at strukturen i et værk siger noget centralt om værket. Denne metode betragter kun værket. Metoden udelukker ikke andre og bredere vinkler – vi vil som regel fortsætte med en af de nedenstående metoder, hvor værket sættes ind i en sammenhæng, der er bredere end selve værket. 

 

De spørgsmål vi stiller er fx:

  • Hvordan er formen i forløbet?
  • Hvordan kan melodik, harmonik, tonalitet, instrumentation, groove og tekst beskrives i nummeret?
  • Hvordan benyttes musikalske parametre som melodik, instrumentering, groove til at underbygge dette forløb?
  • Hvor placeres nummeret i forhold til TID-RUM? Er det et værk i udvikling eller er det i højere grad en stillestående flade/stemning, der karakteriserer nummeret?
  • Er der en dramatisk ide i nummeret som helhed? Hvilken historie/stemning?
  • Har nummeret et budskab eller et formål?

 

Ofte er den strukturalistiske metode, den måde man ”åbner” en analyse på, hvorefter man inddrager andre analysemetoder. Den er meget vigtig, fordi det er den metode, der er tydeligst forankret i værket.   

 

Det er vigtigt at strukturanalysen ikke svæver helt frit i luften uden at blive brugt til noget på et eller andet tidspunkt. Typisk kan strukturanalysen bruges til …

… at påvise en formmæssig helhed i nummeret. Hvis nummeret kan beskrives ved en række formled, der adskiller sig fra hinanden enten i harmonik eller instrumentering, kan dette være et eksempel på hvordan helheden i nummeret er skabt. Det kan også tænkes at nummeret mangler forskelle i instrumentering eller harmonik og dermed at komponisten har ønskes at sløre udvikling og kontraster i nummeret. Det kan man fx gøre, hvis man ønsker at forstærke RUM-effekten frem for TID i nummeret

…at påvise stiltræk fra forskellige stilarter. Hvis der er bluesharmonik/melodik i et nummer kan det underbygge at stilen er beslægtet med blues- eller jazz. Med denne ”pind” er vi allerede på vej over i næste type analyse, som omtales nedenfor.

Hvis man laver fx en harmonisk analyse er det altså vigtigt at spørge sig selv i opgaven om denne analyse kan bruges til noget. Vi kan sagtens komme ud for, at harmonikken ikke kan forklare ret meget, men så må man bare konstatere det, og så satse på at andet kan forklare noget centralt. Men en analyse af harmonik, melodik, form eller tilsvarende er i sig selv ikke interessant, hvis den ikke på et eller andet tidspunkt bruges til noget i din opgave.

 

Gå til Metode

Del siden