Fænomenologisk analysemetode

Gå til Metode

Den fænomenologiske analysemetode bruges ikke specielt på musik men kan bruges på alle former for kulturer. Den fænomenologiske metode ser især på kulturen omkring musikken og værket, som et eksempel på en praksis. I modsætning til den samfundsfaglige (den sociologiske) metode, der ud fra en teori ser på kulturen, så prøver man i den fænomenologiske metode at betragte kulturen så fordomsfrit som muligt. I praksis udfoldes metoden ved at man opsøger en kultur og går ind i den.

Den situation vi har taget udgangspunkt i i dette skrift, nemlig mødet mellem eleven og mp3-filen, egner sig ikke til en fænomenologisk analyse. Her skal eleven i stedet opsøge det miljø, hvor musikken bruges og gøre sig til en del af det, og beskrive det så neutralt som muligt.

Dermed er det en analysemetode, der sjældent er tid og overskud til at bruge i gymnasiet. Det er imidlertid interessant som et eksempel på en anden indgangsvinkel til analysesituationen, og i enkelte situationer vil man kunne se delanalyser i SRP’er, hvor eleven opsøger miljøet og beskriver det.

Den fænomenologiske analysemetode prøver så fordomsfrit som muligt at beskrive det musikalske udtryk. og den ramme kulturen udfolder sig i.

Typiske spørgsmål:

  • Hvordan kan du så åbent som muligt beskrive det der sker? Hvilke lyde? Hvilket forløb?
  • Hvordan kan man så åbent som muligt beskrive det sted musikken udfolder sig? Hvilket rum? Hvilke samværsformer?

Gå til Metode

Del siden